Potters House
Janne Vuorinen
2004-02-10 11:57:54 UTC
Googletinpa aikani kuluksi tietoja sfnetissä aika ajoin esiintulleesta
lahkosta nimeltä "Potters House":

http://www.freedomofmind.com/resourcecenter/groups/p/potter/
http://www.rickross.com/groups/door.html

sekä
http://www.geocities.com/life_after_potters_house/
jonka tekijä näkyy olevan edelleen kristitty

ja sokerina pohjalla:
http://www.slamthedoor.50megs.com/page42.html

Mitään yllättäväähän noissa ei ollut, mutta aika mielenkiintoista juttua
kuitenkin...

- Janne
Juha Kettunen
2004-02-10 19:13:56 UTC
Post by Janne Vuorinen
[...]
Kehoitan olla lukematta (ainakaan syvällisesti) noita sivuja!

Niin, saahan sitä kaikenlaista *roskaa* kirjoitella (BTW uskon että ei ole
oikein kenenkään lueskella noita negatiivisia asioita tai perehtyä niihin,,,
voit saada negatiivisuus hengen tartunnan ... erityisesti kristityille ...
siksi en itse enää lue noita ... aikaisemmin tein sen virheen että
lueskelin, mutta nyt ymmärrän että siitä voi saada "neg. heng. tartunnan" -
näin eräs Pastorimme saarnasi kerran noista asioista),, tämä on internetin
nagatiivinen puoli ... pointti on siinä, että jos kirjoitat roskaa, niin
kukaan ei välttämättä voi tutkia onko asiasi totta vai ei. KUkaan ei voi
myöskään puolustaa asiaa (joskin minä voin tässä puolustaa, mutta harvoin
näin voi käydä). Voit kirjoittaa ihan mitä tahansa, ja monet uskovat. Nuo
kirjoitukset ovat aika täynnä epätotuuksia, katkeruuksia, kapinallisuutta ja
mitenkäs sinä, joka et ole seurakunnassa käynyt, voisit sen tietää?

Jos he ovat edelleen oikeasti pelastuneita (monet heistä varmastikaan eivät
ole), niin eivät ainakaan tiedä mitä tekevät hyökkäämällä Jumalan
seurakuntaa vastaan!

Kun Saatana ryhtyi kapinaan Jumalaa vastaan, hän sai mukaan monia muita
enkeleitä. Tämä on yleisesti kapinallisten ominaisuus, he vetävät muita
mukaan, ja ne muut monesti helpommin uskovat kapinallista kuin sitä toista
puolta (näin kaikissa elämän alueissa: jos joku oppilas ryhtyy opettajaa
vastaan esim. keksien valheellisen tekosyyn, monet seuraavat häntä sokeasti
... jne.).

Jos Potters House ei olisi ollut hyvä seurakunta, en tietenkään olisi siihen
liittynyt! MIetihän sitä!
Janne Vuorinen
2004-02-10 19:27:33 UTC
Post by Juha Kettunen
pointti on siinä, että jos kirjoitat roskaa, niin
kukaan ei välttämättä voi tutkia onko asiasi totta vai ei. KUkaan ei voi
myöskään puolustaa asiaa
Totta kai näitä tapauksia voi tapauskohtaisesti tutkia sekä kommentoida
niin puolesta kuin vastaan jos vain mielenkiintoa riittää.
Post by Juha Kettunen
(joskin minä voin tässä puolustaa, mutta harvoin
näin voi käydä).
Voit vai? Mitkä näistä tapauksista ovat sinulle tuttuja? Ja miten ne
voivat olla tuttuja kun kerran Pastorisi on sinulta tällaisiin
tutustumisen kieltänyt? Mutta kerro nyt mitkä noista olivat roskaa ja
millä perusteilla.

Esim. tämä:
"At this meeting Sawyer preaches about taking up a physical offense
against those who publicly disagree with CFM and Wayman Mitchell. "

onko totta vai ovatko sivulla olevat ääninäytteet väärennöksiä?
Post by Juha Kettunen
Jos Potters House ei olisi ollut hyvä seurakunta, en tietenkään olisi siihen
liittynyt! MIetihän sitä!
Mitä miettimistä siinä on? Eiköhän ne reilut 900 ihmistäkin ajatelleet
liittyneensä hyvään seurakuntaan lähtiessään taannoin Guyanan
viidakkoon. Ja kuolivatkin samassa uskossa.

- Janne
Juha Kettunen
2004-02-10 19:54:50 UTC
Post by Janne Vuorinen
Post by Juha Kettunen
[...]
kuinkahan moni käytännössä jaksaa tähän ryhtyä ...
Post by Janne Vuorinen
Post by Juha Kettunen
[...]
En ota minkäänlaista kantaa, ennenkuin olen itse kuullut nauhalta tuon
saarnan. Kun ihmisillä on taipumusta antaa väärää todistusta lähimmäisestä,
ja mahdollisilta kapinallisilta voi suurella todennäköisellä odottaa
sellaista, eikö niin ....

Ja aina pitää miettiä, että mikähän on sanojan SANOMA, pikemminkin kuin mitä
yksittäisiä sanoja hän sanoi ... Tässä juuri monet tekevät suuren virheen
Raamatun luvussa, kun takertuva sanoihin eivätkä sanomaan ja sanojaan!
Kommunikointi on monimuotoinen aihealue ...
Post by Janne Vuorinen
onko totta vai ovatko sivulla olevat ääninäytteet väärennöksiä?
ja pitäisi varmaan kuunnella vähän pitempi pätkä (mieluummin koko saarna)
siitä saarnasta että saa kokonaiskuvan sanomasta ...
ja ...
Jaakko Kovanen
2004-02-10 20:36:33 UTC
Post by Juha Kettunen
Post by Janne Vuorinen
Post by Juha Kettunen
[...]
(Sori nyt että ängen keskelle keskustelua)

Jos oman lahkosi /ryhmäsi toimia et oitis uskallakaan tutkia, niin
kannattaisi ehkä edes tutkia niitä muita. Pääsetpä samalla (aluksi)
mielessäsi loistamaan: "Minä olen sentään oikealla tiellä..." Meinaan, että
kun tulee tietoiseksi erilaiset uskonnollisten ryhmittymien _järjettömistä_
ja KAUHEISTA saavutuksista antaa se näkemystä mahdollisesti omaankin
elämään(ja sen hallintaan). Tietysti voi käydä niinkin, että oma usko tai
side omaan ryhmään vain vahvistuu, mutta silloin on jo muutenkin aikalailla
peli menetetty...

Pastori Jim Jones oli myös vahva johtaja, niin kuin sinunkin lahkossasi
johtajat ilmeisesti ovat. Ja jos et tosiaan tiedä mitä tuolla Guyanassa
tapahtui, niin Jim Jonesin seuraajat tekivät itsemurhan (tai osa
murhattiin). Nämäkään 913 ihmistä eivät olisi lahkoonsa liittyneet, jos "The
People's Temple" ei olisi ollut hyvä seurakunta!

Tietoa vaikka seuraavan linkin takaa:
<http://www.crimelibrary.com/notorious_murders/mass/jonestown/index_1.html?s
ect=8>
Jaakko Kovanen
2004-02-10 20:46:46 UTC
<http://www.crimelibrary.com/notorious_murders/mass/jonestown/index_1.html?s
ect=8>

We are social creatures who need to feel that we belong to something greater
than ourselves and rely heavily upon the approval of others to measure our
worth. Such a situation leaves us vulnerable to others, quickly changing our
viewpoints to fit in with those around us, denying our own instinctive
values and beliefs when faced with the conflicting views of others.
Rauno Viljanen
2004-02-12 00:41:34 UTC
Post by Juha Kettunen
Post by Janne Vuorinen
[...]
artunnan" -
Post by Juha Kettunen
[...]
Ei se vielä kerro mitään Potters Housen hyvyydestä jos sinä tai joku toinen
olisi valinnut sen. Ovathan niin monet ihmiset haksahtaneet ennenkin vaikka
minkälaisiin uskonnon yrityksiin.
Juha Kettunen
2004-02-13 23:18:14 UTC
Post by Juha Kettunen
[...]
ei minua kiinnosta "haksahtaa " johonkin, minulla on parempaakin tekemista
kuin "harrastella" typeryyksia ... jos joku asia ei ole totta, niin mina
mieluummin pelaan shakkia kotona, kuin menen siihen mukaan!

"Jos mina valitsen" .... no, mina haluan valita parasta yleensakin .... olen
taydellisyyteen pyrkiva ... olen lukenut Raamatun ja osaan vetaa sielta
loogisia johtopaatoksia mika on hyva ja mika ei verrattuna Raamattuun, ei se
niin vaikeaa ole kuin monet vaittaa!.

Vaitatko, etta mina olisin tallainen? On minulla aivot, joilla miettia ...

En sano, etta seurakunta olisi taydellinen ... mikaan ei ole! Mutta
paasuunta on oikea.
Jaakko Kovanen
2004-02-14 01:00:56 UTC
Taas menee muiden jutustelun keskelle... Ampukaa minut!
Post by Juha Kettunen
ei minua kiinnosta "haksahtaa " johonkin, minulla on parempaakin
tekemista kuin "harrastella" typeryyksia ...
Kunpa näin olisikin.
Post by Juha Kettunen
jos joku asia ei ole
totta, niin mina mieluummin pelaan shakkia kotona, kuin menen siihen
mukaan!
No niin... miehen puhetta. Jos joskus tulet täällä Raumalla käymään niin
voidaankin ottaa erä(eh.. jos siis et ole liian vihastunut... ja ihan
tosissaan - kutsu on voimassa!).
Post by Juha Kettunen
"Jos mina valitsen" .... no, mina haluan valita parasta yleensakin
.... olen taydellisyyteen pyrkiva...
Tässä se virhe tuleekin... kukaan ihminen ei _koskaan_ voi päästä
lähellekään täydellisyyttä. Tämän kun oivaltaa, ei tarvitse itsekään sinne
yrittää (vaikka vanhemmat, koulu jne.. olisi joskus niin vaatinutkin). Me
kaikki olemme vajavaisia ja hyväksymme toisemme sellaisenaan (riitaa saattaa
toki yksilöiden kesken joskus tulla).
Post by Juha Kettunen
olen lukenut Raamatun ja osaan
vetaa sielta loogisia johtopaatoksia mika on hyva ja mika ei
verrattuna Raamattuun, ei se niin vaikeaa ole kuin monet vaittaa!.
Taitava hemmo tosiaan olet jos Raamatusta osaat loogisia johtopäätoksiä
tehdä... Tai edes mikä on hyvä tai ei verrattuna siihen Raamattuun.
Post by Juha Kettunen
Vaitatko, etta mina olisin tallainen? On minulla aivot, joilla
miettia ...
No mieti mies - mieti!
Post by Juha Kettunen
En sano, etta seurakunta olisi taydellinen ... mikaan ei ole! Mutta
paasuunta on oikea.
Pääsuuntasi ei ole mistään muusta kuin Saatanasta.

eh?
Rauno Viljanen
2004-02-17 22:21:58 UTC
Post by Juha Kettunen
Post by Juha Kettunen
[...]
Asenne on sinulla oikea, mutta valintaan vaikuttavissa tiedoissa ei
välttämättä kaikki ole OK.
Post by Juha Kettunen
[...]
Tuossa se mättääkin. Sinulle on pienestä pitäen jotkut saaneet istutettua
käsityksen, että juuri Raamattu on se, jossa kaikki on viimeisen päälle
totta. Nämä henkilöt eivät tietenkään ole koskaan kertoneet sinulle sitä,
millaisessa yhteiskunnassa ne alkuperäkirjoitukset on tehty, ja millaisella
pohjatietämyksellä. Kun sinulle on vielä tarkkaan istutettu pelko siitä,
mitä voisi tapahtua jos et esimerkiksi uskoisikaan (ihan vilpittömän
rehellisyydenkin vuoksi) sitä kaikkea, mitä toiset (myös Raamatun tekijät)
sinulle totena väittävät.
Post by Juha Kettunen
Vaitatko, etta mina olisin tallainen? On minulla aivot, joilla miettia ...
Tapanani ei ole nimitellä henkilöitä, mutta sen verran olen huomannut, että
joku tai jotkut ovat saaneet sinut olettamaan, että missä vaan Raamattu
astuu kuvioon, niin sen edessä kaikki saa väistyä. Saatat hyvinkin olla
jokapäiväisissä asioissa aivan objektiivinen, mutta Raamattu on se ainoa,
joka estää sinut vähänkään kyseenalaistamasta sen kirjoituksia.
Se ei ole enää objektiivisuutta. Se on sokeaa uskomista.
Eikä sellainen ole enää järkevää edes mahdollisen jumaluudenkaan kannalta,
koska jumala saattaa aivan hyvin olla aivan mitä tahansa. Jos uskot
johonkin täydellisesti, niin mitä seuraisikaan, jos jumala ilmestyisi ja
osoittautuisi aivan erilaiseksi mistä Raamatussa kerrotaan?

Minä taas en usko jumalaan ollenkaan. Vaikka olen lukenut hyvin monia
uskonnollisia eepoksia aikoinani. Tämä on seurausta ehdottomasta
rehellisyydestä.
Olet nähnyt näissä uskontoryhmissä mitä erilaisimpia henkilöitä, niin
agnostikkoja/ateisteja,
kuten myös eri lahkojen sekä kirkon edustajien käsityksiä Raamatusta.
Voisiko todellakin juuri Potters House. seurakunnan jäsenet olla _ainoita_
Raamattua oikein tulkitsevia ihmisiä? Voitko todellakin kyseenalaistaa
kaikki muut raamattunäkemykset, vaikka sinun seurakuntasi on varsin pienikin
maailman kaikkiin kristillisyyttä edustaviin seurakuntiin verrattuna?
Post by Juha Kettunen
En sano, etta seurakunta olisi taydellinen ... mikaan ei ole! Mutta
paasuunta on oikea.
Sinun kannattaisi miettiä vähän sitäkin, miksi on olemassa varsin suuri
joukko ateistisia agnostikkoja? Voiko todellakin olla kyse tahallisesta
ilkeydestä uskontoa kohtaan?
Ei ole. Ei missään tapauksessa. Mekin olemme kiinnostuneet mahdollisimman
oikeasta elämäntavasta elää oikein. Myös mahdollisen jumalan silmissä.
Silti törmäyksiä tulee, vaikka minäkin seuraan osaa Raamatun ohjeista. En
tietenkään kaikkea, koska maailma ja kulttuuri, kuten myös lääketiede on
kehittynyt suuresti Raamatun ajoista.
Terv.RV
Juha Kettunen
2004-02-17 14:43:24 UTC
Post by Rauno Viljanen
Post by Juha Kettunen
Post by Juha Kettunen
[...]
tunnustat siis, etta voi myos olla ...
Post by Rauno Viljanen
kaikki ole OK.
Post by Juha Kettunen
taydellisyyteen pyrkiva ... olen lukenut Raamatun ja osaan vetaa sielta
loogisia johtopaatoksia mika on hyva ja mika ei verrattuna Raamattuun,
ei
Post by Rauno Viljanen
se
Post by Juha Kettunen
Vaitatko, etta mina olisin tallainen? On minulla aivot, joilla miettia .
..
Post by Rauno Viljanen
[...]
ethan vaan nyt lue kristillisyyteen Katolilaisten oppeja yms.?
Post by Rauno Viljanen
Post by Juha Kettunen
[...]
eikun kyse on ihmisen sydamen pahuudesta ja halusta elaa synnissa vanhan
Aataminsa mukaan. Kyse on myos kapinallisuudesta Jumalaa kohtaan. ON
minullakin tama ominaisuus viela £"jossakin" ..

Ihminen on yllattavan itsekas, ja taman takia ihminen ei halua jakaa
elamaansa Jumalan kanssa.

No joo, sina et varmaankaan tunnusta tata ...
Terv.RV
Rauno Viljanen
2004-02-19 20:37:05 UTC
Post by Juha Kettunen
Post by Rauno Viljanen
Post by Juha Kettunen
Post by Juha Kettunen
Post by Juha Kettunen
Jos Potters House ei olisi ollut hyvä seurakunta, en tietenkään
olisi
Post by Rauno Viljanen
Post by Juha Kettunen
Post by Juha Kettunen
siihen
Post by Rauno Viljanen
Post by Juha Kettunen
[...]
Post by Rauno Viljanen
kaikki ole OK.
Tarkoitin, että asenteesi on siinä mielessä oikea, kun et halua tehdä
munauksia tai virhevalintoja.... mutta!

Tietosi esim seurakunnastasi ei varmaan ole kovinkaan hyvä. Enkä uskokaan,
että sinulle annettaisiin siitä kaikkea tietää. Kysymyksessä on
fundamentalistinen seurakunta, jolloin et saa tietää kaikkea. Parempikin
sinun olisi ajatella hiljaksiin vaikka sitä, miksi niin monet muut ovat
"valinneet" seurakunnakseen aivan muuta. Henkilökohtaisesti uskon, että
varsin uusi seurakuntasi on jälleen yksi niistä, joita on perustettu "hyvän
liikeidean" seurauksena.
Älä edes kuvittele, että sinulle annettaisiin kaikki tarvittava tieto
objektiivista valintaa varten. Sinulle voidaan vakuuttaa vain, että Ž"sinä
olet saanut kaiken tarvittavan tiedon joka riittää hyvään valintaan...."
Post by Juha Kettunen
Post by Juha Kettunen
taydellisyyteen pyrkiva ... olen lukenut Raamatun ja osaan vetaa sielta
loogisia johtopaatoksia mika on hyva ja mika ei verrattuna Raamattuun,
ei
Post by Rauno Viljanen
se
Post by Rauno Viljanen
maailman kaikkiin kristillisyyttä edustaviin seurakuntiin verrattuna?
ethan vaan nyt lue kristillisyyteen Katolilaisten oppeja yms.?
Äsken kirjoitin nimenomaan Raamatusta, en seurakunnista. Sama kirja se kai
on molemmilla. Jos tulkinnat ovat erilaisia, niin silloin mättää
jommallakummalla... tai molemmilla.
Post by Juha Kettunen
Post by Rauno Viljanen
Post by Juha Kettunen
[...]
Et siis haluakaan ymmärtää asian taustoja. Olen kyllä yrittänyt
kansankielellä ilman sivistyssanakikkailua selittää siitä, miksi en ole
kristitty. Minä kun en parhain tiedoinkaan osaa valita noista sadoista
erilaisista jumalvaihtoehdoista mitään todellista. Kaikki tähän asti
kerrotut jumalat ovat liian tolkuttomia uskoakseni niihin. Sen vuoksi
haluan odottaa parempia tietoja jotta voisin valita.
Post by Juha Kettunen
Ihminen on yllattavan itsekas, ja taman takia ihminen ei halua jakaa
elamaansa Jumalan kanssa.
No joo, sina et varmaankaan tunnusta tata ...
Koska jumalasta ei ole kunnollista tietoa saatavilla, minun on pakko tyytyä
odottelemaan parempia tietoja. Maailma on täytetty kaikenmaailman Y-luokan
julistajilla joiden aatteita en missään tapauksessa halua omaksua. Jumala
saa suoraan antaa tietoja itsestään jiolloin vasta uskon.
Toisaalta minulla ei edes ole mitään ellaista tarvetta, joka ajaisi minua
uskonnollisuuteen.
Terv.RV
Paavo P
2004-02-11 08:38:33 UTC
"Janne Vuorinen" <***@otapois.nic.fi> wrote in message news:6H3Wb.184$***@read3.inet.fi...

Ajattelin perustaa pseudouskonnon nimeltä "Porter's House"
Juodaan porteria, katsellaan Sidney Poirtieria, luetaan Harry Porteria
(irlantilainen versio Harry Potterista)!

Mikä ois hyvä paikka